760 mm PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 3
SłabyŚwietny 
Wpisany przez Paweł Bochenek   
poniedziałek, 11 maja 2009 13:03

760mm

Tyle wynosi szerokość torów osobłoskiej kolejki wąskotorowej. Ta niewątpliwa atrakcja turystyczna wciąż jeszcze nie jest zbyt popularna pośród prudniczan. A przecież jest tak blisko...

 

Trochę historii

W roku 1872 dzięki wysiłkom Towarzystwa Morawsko-Śląskiej Kolei Centralnej (MSZB) powstała linia kolejowa Olomouc (Olmütz) - Krnov (Jägerndorf) wraz z odgałęzieniami do Opavy (Troppau) i Ziegenhals (obecnie Głuchołazy). Rok później oddano linię do Leobschütz (dzisiejsze Głubczyce). Powstanie kolei żelaznej spowodowało szybki rozwój terenów przy niej położonych, dlatego też mieszkańcy położonej trochę na uboczu Osoblahy (po niemiecku: Hotzenplotz) starali się o doprowadzenie torów także do ich miasteczka. C.K. Ministerstwo Kolei odpowiedziało odmownie zarówno na propozycję połączenia z pruskim węzłem w Deutsch Rasselwitz (Racławice Śląskie), jak i z biegnącą zaledwie 4 km od Osoblahy linią do Głubczyc. Mieszkańcy miasteczka na czele z właścicielem tamtejszej cukrowni podejmowali jeszcze wiele działań zmierzających do przyłączenia do sieci kolejowej. Dopiero w latach dziewięćdziesiątych XIX wieku zaaprobowano projekt budowy linii kolejowej z zastrzeżeniem, że ma być to linia wąskotorowa i bez odcinka transgranicznego. Połączenie z siecią o normalnej szerokości torów przewidziano na niepozornej stacyjce Třemešná ve Slezsku (po niemiecku Röwersdorf), która od tego momentu zyskała nieco na znaczeniu (m.in. wybudowano budynek stacyjny). Latem 1898 roku włoska firma Baraba rozpoczęła prace budowlane, a pół roku później mieszkańcy powitali pierwszy pociąg. Wyjechał on z Osoblahy 14 grudnia 1898 roku o godzinie 3.50 rano aby przywieźć do miasteczka zaproszonych z tej okazji gości.

Tabor linii składał się z trzech parowozów, czterech wagonów osobowych, dwóch służbowych, trzech zakrytych i czterech otwartych wagonów towarowych oraz czterech dwuosiowych transporterów do przewozu wagonów normalnotorowych. Jeździły wówczas trzy pary pociągów mieszanych na dobę, a od roku 1911 cztery pary. Rok 1928 przyniósł zakup nowych wagonów motorowych M11.0 i podział pociągów na osobowe i mieszane, ale zarazem spadek ilości przewozów kolejowych na rzecz transportu kołowego. W roku 1938 Niemieccy mieszkańcy tych okolic dokonali kilku aktów sabotażu, głównie blokowania toru głazami, choć doszło także do ostrzelania pociągu. Po aneksji Kraju Sudetów kolejka została przyłączona do Opolskiej Dyrekcji Kolei Rzeszy (DR Oppeln), by po zakończeniu działań wojennych wznowić przewozy na dobre dopiero w roku 1948, po otrzymaniu nowych wagonów motorowych serii M21.0.

W miarę upływu lat lokomotywy parowe zostały wyparte przez trakcję spalinową. W roku 1958 na Osoblažce pojawiły się cztery lokomotywy spalinowe serii TU 47.0 (w nowej nomenklaturze jest to seria 705.9), a osiem lat później wymieniono znaczną część taboru do przewozu pasażerów, zakupując 5 wagonów typu Balm/ú z praskiej fabryki Tatra Smichov. Stare wagony zniknęły całkowicie dopiero w roku 1975, kiedy do Osoblahy przybyły dalsze cztery wagony typu Balm/ú z likwidowanej słowackiej wąskotorówki do Korytnicy. Od końca lat 70-tych XX wieku dał się zauważyć spadek ilości przewozów towarowych, aż 31 maja 1997 całkowicie zawieszono transport towarów.

Trasa

Całkowita długość linii wynosi 20,218 km. Zaczyna się ona w miejscu połączenia z linią 292 Krnov - Jeseník (Freiwaldau, do 1947 r. Frývaldov), na stacji Třemešná ve Slezsku. Przy południowym peronie zatrzymują się normalnotorowe pociągi, których część przejeżdża przez Pokrzywną (Wildgrund) i Głuchołazy, natomiast część północna stacji należy do wąskotorówki. Linia opuszcza stację malowniczym łukiem, przejeżdża przez wiadukt nad drogą do Jindřichova (Hennersdorf), i opuszcza miasteczko przejeżdżając przez drogę Krnov - Bartultovice (Bartelsdorf). Już na drugim kilometrze, po pokonaniu największego na całej trasie wzniesienia (385 m n.p.m), usytuowany jest najwęższy zakręt, którego promień wynosi zaledwie 75 metrów. Tutaj prędkość ograniczona jest do 20 km/h (na pozostałym odcinku jest to 40 km/h). Na linii usytuowanych jest siedem przystanków oraz dwie stacje końcowe. Na całym odcinku znajduje się 36 przejazdów niestrzeżonych, 4 mosty i aż 102 zakręty. Przejazd w jedną stronę kosztuje 18 koron, bilety można kupić w kasach na stacjach końcowych lub u konduktora. Obecnie na szlaku kursuje siedem par pociągów, składających się z reguły z jednej z trzech lokomotyw serii 705.9 i jednego, czasami dwóch wagonów. Tabor nocuje na stacji Osoblaha, natomiast dyspozytorem linii jest dyżurny ruchu z Třemešnej. Pokonanie całego szlaku zajmuje około 42 minut, z czego około połowa upływa na jeździe przez ciche leśne zakątki.Rudolfsheim Choć jazda obfituje w typowe dla trakcji wąskotorowej wstrząsy, przejażdżka Osoblažką jest niewątpliwie dużą atrakcją turystyczną, tym bardziej, że kolej wąskotorowa powoli przechodzi do lamusa. Dla dopełnienia tego romantycznego wizerunku brakuje tylko jeszcze małego parowozu z kłębami pary buchającymi z komina...

Aż dziw bierze, że większość i tak skromnej liczby turystów przewożonych przez Osoblažkę to Czesi przyjeżdżający tu z najdalszych zakątków kraju, natomiast trudno uświadczyć tam mieszkańców terenów położonych po drugiej stronie tak blisko przecież przebiegającej granicy.

Przebieg trasy:

Km Niemiecka nazwa miejscowości Czeska nazwa miejscowości
0,000 Röwersdorf Třemešná ve Slezsku
4,457 Mährisch Liebenthal Liptaň
7,626 Maidelberg Dívčí Hrad
8,736 Ober Paulowitz Horní Povelice
10,300 Amalienfeld Amalín
11,830 Rosswald Slezské Rudoltice
14,458 Kawarn Koberno
16,771 Füllstein Bohušov
20,218 Hotzenplotz Osoblaha

Ilostan taboru na dzień 31.12.2000:
- 3 lokomotywy spalinowe: 705 917-3, 705 913-2 i 705 916-5
- 8 wagonów osobowych typu Balm/ú
- 6 wagonów służbowych
- 30 transporterów
na podst.:
Karoński, Filip. Kolejka za miedzą. http://www.kolej.pl/~halski/linie/osoblaha/osoblaha.html
Úzkokolejka Osoblaha-Třemešná http://web.redbox.cz/uzkokolejka.osoblaha/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poprawiony: niedziela, 23 maja 2010 19:15